Bohužel nemáme u školy tělocvičnu. V obci není ani žádná sportovní hala, kam bychom mohli chodit cvičit. Proto se musíme přesouvat více jak kilometr do vedlejších Duban. Cesta tam i zpět nám zabere zhruba 30 minut, a proto a jsme museli vytvořit dvouhodinovky, aby se nám tělocvik vůbec vyplatil. Navíc přechody nejsou příjemné jak v zimě, tak horkých letních dnech.
Počet obézních dětí stále roste a roste. Je to dáno špatnými stravovacími návyky a sedavým způsobem života. Počet hodin strávených před počítačem nebo s chytrým telefonem v ruce jednoznačně převyšuje čas strávený hrou venku a sportováním. Přitom ještě před pár lety se děti hemžily venku, jak jim to jenom rodiče dovolili. A to na vesnici, ale i ve městech. Co s tím dělat? Existují 2 hlavní činitelé, které pohyb dětí ovlivňují: Rodiče a škola.
Škola základ života a pravidelného sportování
V dnešní uspěchané době často mají rodiče problémy s volným časem. Proto ani není možné, aby se každý všední den stoprocentně věnovali sportování svých dětí. O víkendu se na rodinné aktivity určitě čas najde. Ale to je málo. Navíc tím nejde nahradit činnosti, které děti dělají společně ve škole a které mají vliv na jejich celý život:
Sportování tvoří základ pro celkové zdraví a fyzické dovednosti
Fyzická zdatnost, výdrž a obratnost. Nejde o to, jestli dítě dokáže vylézt na strom, nebo jestli dá ve sportovní hale během utkání házené 5 gólů. Pohyb, který se děti naučí, ve stáří jako když najdou. Projeví se v celkovém zdravotním stavu.
Sportování buduje sebevědomí a cílevědomost
Děti se musí smířit s tím, že ne všechno půjde jako po másle: Pokud začnou hrát fotbal, nenaučí se hned kličkovat jako profesionální hráči první ligy. To je motivuje snažit se, rozvíjet své schopnosti, zdokonalovat se. Tímto způsobem dochází ke zvyšování zdravého sebevědomí a k cílevědomosti. Tyto vlastnosti se jistě hodí i do ostatních sfér života, ať už do osobního, nebo do profesního.
Sportování rozvíjí mezilidské schopnosti
Při kolektivním sportu ve školní hale panuje atmosféra, která děti naučí spolupracovat s ostatními: Komunikují s trenérem, mezi sebou a při zápase i se soupeři. To vše posiluje a vyvíjí jejich mezilidské vztahy a dovednosti.
Škola bez sportovní haly. Spousta omezení hlavně pro děti
Ve městech je zcela běžné, že školy mají svou tělocvičnu. Děti také mohou pravidelně chodit do specializovaných sportovních hal, aby se zdokonalovali v určitém sportu. Jenže v některých maloměstech a hlavně na vesnicích školy nemají vlastní tělocvičnu, ani obecní sportovní halu. Proto jsou děti nuceny přecházet do sousedních vesnic, kde se nějaké sportoviště nachází. A to není příjemné, v létě, ani v zimě.
Děti ztrácejí čas, který by mohly investovat lépe
Jak to při hodině tělocviku vypadá ve vesnici, kde není žádná sportovní hala pro děti? Zeptali jsme se učitele základní školy ve Vrbátkách:
Děti tak mají týdně místo 2 hodin tělocviku pouze 1,5. A to je pouze ideální případ, protože s dětmi to nejde vždycky úplně snadno.
Nejvýhodnějším řešením je montovaná sportovní hala
Stavba klasické tělocvičny je ve většině případů nedosažitelná. Kvůli nákladům a také kvůli stávajícím dispozicím školních budov. Proto je řešením sportovní hala, kterou lze zcela přizpůsobit konkrétním potřebám školního zařízení. Lze zastřešit například existující hřiště, nebo sportovní halu vybavit sociálním zařízením, šatnami apod. Největší výhodou je však rychlá montáž, díky které hala stojí za několik měsíců. Ve škole ve Vrbátkách už se blýská na lepší časy, jak potvrzuje pan učitel:
Ve Vrbátkách aktuálně probíhá stavba multifunkční sportovní haly, která poslouží školním účelům a celé obci. Investici spolufinancuje obec. Moc se těšíme na sportoviště, které poslouží nejen dětem, ale i široké veřejnosti.
Potřebuje i vaše škola moderní sportoviště?
Zde se podívejte, jaké sportovní haly stavíme.